Thursday, December 23, 2004

gedicht van ben reynders/bezieler j en p/begeleider van maren vanaf 1998-2000

ja, dat leek me wel geschikt he

van ben reynders, gevonden op de stek: www.hetprieeltje.net/benreynders.html
dat ben mag voortleven in velen!
steun aan zn vrouw en kinderen

dit is de tijd van de spin:
in elke hoe hangt herinnering
geweven....zo denk ik opnieuw
aan 30 november 60, toen jij
onschendbaar hulpeloos ineens vermist
bleef, nadat je sterk van bezinning
en werk ontbeten had met ons....
vreemd hoe vertrouwd
je blik me na
al die jaren
is gebleven:
ogen die in
hun opslag nog
steeds naar je wenkbrauwen
klimmen
en in gebed
tussen luisterrimpels
hoorzaam
hun glans dimmen
en klaar kijkend
en diep lichtend
door me heen me
mee zijn gegeven

ben verloor zn vader toen hij 15 was (boek en ben) zn moeder schreef: k zie hem daar nog staan, amper 15, zn vader kwijt, aan de trap in ons huis, hij zei niets, studeerde niet meer, werd meer en meer ziek, die jongen miste zn vader zo, de school begreep dit, spoorde hem aan, om toch de latijnse af te maken, ben kreeg de liefde van poëzie van zn vader mee, op n dag zei zn vader: "jongen, kleed je vlug aan, dan lees ik je een gedicht voor, het engagement is net als zn vader, hij beet door, kwam er, leerde zn vrouw kennen en trok weg uit belgië, hij studeerde verder, had veel pijn, maar viel niemand lastig, ach moeder toch, wat maakt het uit?, zei hij zacht, nu zovele jaren later, kom ik dit twee keer tegen, eerst mn man, een immens verdriet, nu mn zoon, ik vecht tegen mn tranen, ben was een goede man/echtgenoot, was heel begaan met de jeugd, hielp hen, stak al zn vrije tijd in dichtwerkjes van jongeren, was heel geliefd, volgde het vb van zn vader, daar ben ik hem dankbaar voor, ik weet nog, de dag dat ben geboren is, ik was zo blij, dacht dat ik ziek was, mn ma vertelde me dat ik in verwachting was, maar dit is een ander verhaal"
uit het boek: en ben, opgedragen aan ben reynders, met brieven, verslagen, verhalen en gedichten van kinderen/jongeren
ik sta er niet in, maar kom, niet iedereen kan erin staan he, tis dat het een fijn leesboek is, om af en toe te bekijken als herinnering aan ben
dat het uit was, wist ik niet, ik kreeg een uitnodiging van frans, de dictieleraar van mn familie...
van maren
bronvermelding: webstek het prieeltje en boek enben (zo tekende ben altijd en hij verbeterde alles met een groene stift)

No comments: