Tuesday, January 04, 2005

surfen op het net/de vijf belangrijkste internetgebeurtenissen

1. het jaar van google
2. veiligheidsperikelen
3.internet explorer onder vuur
4. weblogs
5. digitale muziek

de standaard, stijn wuyts en roeland tegenbos
vrijdag 31 dec '04,1 januari , zondag 2 januari 2005

tijd voor bezinning

dit tekstje komt van de webstek: eigentijdsejeugd.be
2000 jaar geleden liep een man

door de straten van de stad met een kruis,

verguisd en geslagen

en toch kreeg Hij het klaar in alle eeuwen

en nu nog mensen tot bezinning te brengen,

ze te doen nadenken over de diepste zin van hun bestaan.

probeer eens iedere dag een ogenblik van stilte

en bezinning in je leven in te lassen

je zult je meer mens voelen!

het zal je verbazend veel goeddoen!

3 januari 2004,10u21

samenwerkingsvoorwaarden

dit is handig,
kan je gebruiken voor je jeugdbeweging, vereniging, enzo....

het komt uit een boek van mn broer stijn, coöperatief leren

voorbeelden van t-kaarten

naar elkaar luisteren

ziet eruit als
-je toedraaien naar wie er praat
- iemand die praat aankijken
-knikken met je hoofd

klinkt als...
-wat een leuk verhaal
-kun je dat even uitleggen?
-sst, ...vertelt wat

een inbreng hebben

ziet eruit als...
-je mond beweegt
-je kijkt de groep rond
-je vinger opstekn om wat te zeggen

klinkt als...
-ik ben het daar niet mee eens want, ....
-mag ik nu even wat zeggen
-ik vind dit, wat vinden jullie

zachtjes overleggen

ziet eruit als....
-*een vinger voor de mond houden
-dicht bij elkaar kruipen
-hand bij je oor houden

klinkt als...
-ssst,niet zo hard
-misschien moeten we iets zachter praten
-fluisteren

materiaal delen

ziet eruit als....
-alle spullen liggen in het midden van de tafel

klinkt als....
-wil je me de schaar even geven?
-mag ik met je meekijken?
-mag ik de lijm als je ermee klaar bent?

aan de taak werken tot deze af is

ziet eruit als....
- blijven zitten
-mee blijven werken

klinkt als....
-nog even concentreren
-let maar niet op die andere groep
-we moeten dit nog afmaken
-we zijn nog niet helemaal klaar

zo, dit is het dus, goed he?

filospel +18 jaar, filosoferen met kinderen

1. ben jij op weg naar de waarheid?
2. hoe weet je wat je weet?
3. hoe is kennis mogelijk?
4. wat kan je weten?
5. wat kan je nooit weten (al hoop je van wel...)?
6. wat zijn het ware, het goede en het schone?
7. kan iedereen vrij zijn?
8. moet je jezelf volledig kunnen geven aan de staat?
9. kan je het staatsbelang zowel dienen als veranderen?
10. doe jij alles voor anderen van wie jij wilt dat ze ook alles voor jou doen?
11. doe jij iets dat tegen je persoonlijke belang ingaat?
12. wat zegt de kritische stem in jou?
13. kan jij leven volgens de letter van de wet?
elk filosofisch antwoord is juist, onthoud dat, als het moeilijk wordt, ga over naar een volgende vraag of vraag raad aan iemand...

Friday, December 31, 2004

mixen van dichten/deel 3 nele/maren

nele warson/maren janssens
ik schrijf ook nog een zoen

de horizon
verschuift
stap voor stap...

eindeloos
sta ik
te kijken

met het zekere gevoel
dat ik
hem ooit zal raken....
nele warson

de sprookjesfee (uit timpe tompe)
god, wat mis ik tim
let je nu op hem
die stilte die rond mij
heen valt als ik aan hem denk
de herfst is er en
toch is alles verbleekt
mn gevoelens voor david
zijn gesmolten
tegen beter weten in
hoop ik dat hij me hoort
wat brengt de toekomst me?
steeds vragen-nu -later
hopelijk een vriend waarvan ik kan zeggen:
hij houdt vna me
athilja
27/09/1998
het leven heeft iets van een sprookje, het klinkt zo heerlijk poëtisch

verloren
geluk
als sneeuwklokjes

met
smalle gezichtjes
argeloos

opensprankelend
om plots
te verdwijnen

is mijn leven
een wit stipje
dat nu mag verschijnen?

nele warson, ik schrijf ook nog een zoen, het vervolg op (ik tover voor jou de hemel heel blauw)
µ
een engel of een bengel
heel vaak ben 'k een engel
alles verloopt naar wens
maar soms: een vonkje in mij
eerst heel klein
het groeit
dan word ik stout
verander in een duivelse bengel
waar is die lieve engel toch
'k weet 't wel
dan 't liefst heel gauw-
komt hij 's kijken
het vonkje in mij
opgeborgen
oef!
alles goed!
athilja
22/10/1998
geluk ligt verborgen

-------------------------------------
hoog tijd om neles 'secret garden' te grasduinen en er de betoverende charme te ontdekken van de 'little princess' die zij is: klaar om uitzichtloze situaties om te buigen, vol vertrouwen in haar creatieve fantasie, doro haar verdriet gegroeid tot begrip van anderen, een vriend-in die elke lezer-es een beetje schroomvol bij de hand neemt en binnenleidt in een wereld waar bloemen, wolken en dieren, kleuren, onschuld en volharding zich telkens opnieuw op unieke wijze vermengen tot filmpjes van geloof, hoop en vriendschap.
vele lezers en lezeressen wachten reeds vol ongeduld op het vervolg van 'ik tover voor jou de hemel heel blauw', zij zullen bijzonder verheugd zijn, om dit onder ogen te krijgen.
gedichten uit 1993
nele warson
ik schrijf ook nog een zoen....
(inleiding ben reynders, heeft nele eveneens begeleid)
nele woont in maasmechelen, is 20-21 jaar, geeft les aan de academie toneel en woordkunst en drama (wdk), regisseert toneel, ik schrijf hier nog steeds, we zijn goede penvrienden, steeds krijg ik nog een kerstkaartje, ik heb haar één keer gezien, in 1998, op de boekenbeurs in antwerpen toen ze signeerde, dat was fijn!

filospel voor jongvolwassenen vanaf 18 jaar

dit is een vraag-en antwoordspel, antwoorden worden hier niet gegeven, dit kan je zelf alleen of per twee, of om beurt bedenken, elk filos antwoord is correct, geen enkel is dom/verkeerd/fout! onthoud dat de fut er moet in blijven, pieker je niet suf, ga naar de volgende vraag dan

1. kan een misdaad gerechtvaardigd worden?
2. is de realisering van je vrijheid een pers of soc aangelegenheid?
3. ben je pas een individu als je echt betrokken bent bij de samenleving?
4. is in de toekomst vrijheid voor iedereen mogelijk?
5. is jouw idee van vrijheid individualistisch, historisch of sociaal?
6. woedt er diep in je een innerlijke strijd tss plichtsgevoel en egoïstische neigingen?
7.hoe wordt een biologische behoeft een sociaal aanvaardbaar persoonlijk verlangen?
8. is het belangrijk dat iedereen kan voorzien in zijn eigen econ behoeften?
9. is de samenleving is staat al jouw behoeften van een bevredigend antwoord te voorzien?
10. dienen overheidsinstelingen ook weleens jouw persoonlijk doel?
11. heeft zelfbelang alleen maar desastreuze sociale gevolgen?
12. is iedereen aan het vervreemden van de moderne samenleving?
13. zit de staat vol fouten?

Thursday, December 30, 2004

to the moon and back/savage garden/clouseau 1 miljoen vlinders/lyric pagina van maren/mn kerstwens

to the moon and back lyrics

she's talking her time making up
the reasons
to justify alle the hurt insideµ
guess she knows from the smile
and the look in their eyes
everyone's got a theory about the
bitter one
they're saying mamma never loved
her much
and daddy never keeps in touch
that's why she shies away from
human affection
but somewhere in a private place
she packs her bags for outher space
and now she's waiting for the right
kind of pilot to come
and she'll say to tim
she's saying
(chorus)

i would fly to the moon and bakc if
you'll be
if you'll be my baby
got a ticket for a world where
we belong
so would you be my baby

she can't remember a time when she
felt needed
if love was red then she was colour
blind
all her friends they've been trief for
reason
and crimes that were never defined
she's saying love is like a barren
place
and reaching out for human faith is
is like a journey i just don't have
a map for
so baby's gonna take a dive and
push the shift to overdrive
send a signal that she's hanging

(chorus)

savage garden
www.lyricfreak/com/savage-garden/122141.html

ik heb vannacht de liefde gevonden
en ik beken
ik wist niets af van haar bestaan
ik heb vannacht de liefde gedronken
en ik werd dronken
o zo dronken
ik werd dronken
stomdronken van haar (hem he)

mijn hart stond open en zij (hij)
ging naar binnen
iets wat sinds eeuwen niet meer was gebeurd
overmand door zoveel emotie
vervuld van hartstocht
verlost van twijfels
vond ik mijn rust
ver weg van de sleur

refrein:
liefde is 1 miljoen vlinders
in je buik of in je hoofd
liefde is 1 miljoen vlinders
en ze blijven of ze gaan dood

...
clouseau, liefde is
www.lyricdownload.com/clouseau-1-miljoen-vlinders-lyrics.html

jeugd en poëzie /intern poëziewedstrijd en -begeleiding soettendaele merchtem

wedstrijd 1999
19de editie 1999
71667 inzendingen
11754 inzenders
56 eerste prijzen
57 tweede prijzen
112 derde prijzen
738 eervolle vermeldingen

merchtem, oktober 1999

lieve jonge mens

van harte bedanken wij je voor je inzending, om je naar waarheid toch ook pos nieuws te brengen, melden we je hieronder de sterkste kanten van jouw gedichten en voegen een bladwijzertje bij als aandenken aan de voorbije editie 1999 en een exemplaar van het nieuwe wedstrijdreglement als uitnodiging voor de volgende uitgave 2000

- je weet een stemming of gevoel ontroerend over te brengen op je lezer-es

- je schrijft over een onderwerp van grote menselijke waarde (god is geod, maar mist op het einde iets van pers uitdrukking, van je pers beleving)

- je schrijft natuurlijk en spontaan (vb soms)

- je geeft de indruk dat je gedicht echt beleefd of tenminste van intens 'ingeleefd' is (in tim komt de hij-figuut niet echt tot leven, het zijn eerder losse bespiegelingen)

- je durft met je fantasie verrassende combinaties vormen die je lezer-es aan het denken zetten;

- je houdt van je taal en speelt met de versch betekenissen van woorden en uitdrukkingen;

- je schrijft zintuiglijk: we ruiken, horen, smaken, voelen, zien de situaties die je wil uitdrukken;

- je drukt situaties en stemmingen tekenend, beeldend uit;

- je hebt gevoel voor ritme en laat stemmingen aanvoelen door de toon die je gebruikt;

- je voelt de 'kleur' en betekenis van klanken aan en kiest woorden met passende (mede) klinkers;

- je maakt handig gebruik van kunst-grepen zoals tegenstelling, herhaling, vergelijking,

versterking;µ

- je laat je gedicht geleidelijk groeien naar een verrassend slot of een vorm van voltooiing;

- je weet humor in je gedicht in te schakelen;

- je spreidt je 'vertelstof' knap uit over de versch versregels en strofen;

- je vermijdt het gebruik van grote, nadrukkelijke maar versleten of hol klinkende woorden;

- je laat je niet van je verhaal afbrengen door overdreven belang te hechten aan het rijmen (soms schrijf je meer een thematisch gedicht, we voelen geen pers beleving, vb in 'laat me van je houden')

- je laat je niet verleiden tot moeilijke, op rijmen of op het uiterlijk mikkende versvormen;(ook dit stond aagevinkt zonder uitleg bij)

- je gedicht straalt een visie op mens, samenleving en/of de wereld uit;

- je schrijft suggestief, je laat je lezer-es aanvoelen wat je bedoelt;

- je schrijft geheim-zinnig, zodat je lezer-es zelf op zoek kan gaan naar de betekenis;

- de bouw van je gedicht is origineel en sluit goed aan bij je onderwerp (je benoemt soms je gevoelens te direct , zonder dat de lezer-es deze kan oplossen) door bv goudplassen te schrijven kreeg je een ander beeld, door bijzonderheden te schrijven idem gevoelens

ben

19-maren janssens-80

(dit betekent geboortejaar 1980)

athilja

vragen voor jongvolwassen vanaf 18 jaar-filosoferen met kinderen

deel 2 filospel/zie gisteren voor deel 1
1. ben je juist schoon van binnen als je lelijk van buiten bent (en omgekeerd)
2. kan je liefde zien?
3. hoe weet de ander dat je op hem/haar verliefd bent?
4. wat is het verschil tss modeldenken en filosoferen?
5. hoe weet je nu of een model klopt?
6. kan een bedrijfsfilosofie verheven worden tot een religie?
6. hoe zit het met de culinaire kennis van de fastfoodklant?
7. wat veroorzaakt een armzalig sociaal verkeer?
8. zijn we het contact met ons voedsel aan het verliezen?
9. is het verschil tss kind en volw een van onze bel beschavingskenmerken?
10. heeft de consumptiemaatschappij er baat bij als we blijven steken in de fase van de ongeremde begeerte?
11. kan iemand ongeremd en dwangmatig aan wijsbegeerte doen?
12. zijn de volwassenen volgzame consumenten geworden die zijn blijven steken in het puberale stadium?

opnieuw, geen enkel antwoord is sluitend, als je het antwoord niet vind/weet, vraag raad, pieker je niet suf, het moet nog tof blijven (de fut moet erin blijven), iemand kan bv de vraag stellen, een ander antwoord, je kan dit per twee, drie, vier, vijf,... spelen, hoe meer versch. antwoorden, hoe meer denkwijzen, zeg niet dat je akkoord gaat met je vriend(in) omdat je dat denkt, of niet anders durft! wijk niet af van je eigen denkpiste, ook al vind je die belachelijk!

bron: www.wijsneus.org/suggesties18.htm

morgen: de volgende reeks over misdaad/vrijheid

mixen stijn brouns/maren janssens

mixen van dichten
poetry slam enzo
morgen: nele warson/maren janssens

levensveer

bloem der eeuwige vreugd:
aan de liefde raak je niet
zo onbereikbaar, lieflijk en zacht

bloem der eeuwige vreugd
licht in de duisternis
zo donker tussen haar natuurlijke pracht

bloem der eeuwige vreugd:
kluit aarde van levensvitaminen
't is daar dat men op wacht

bloem der eeuwige vreugd
aan de liefde raak je niet
zo teder en zo zacht

stijn brouns, briefje van verlangen

toen ik schreef
ik hou van jou
dacht je echt
dat ik dit niet meende
dat ik dit
diepste gevoel
zou onderdrukken
en zou zwijgen
terwijl ik het
kon uitschreeuwen....

athilja
geluk ligt verborgen

nog eentje van stijn en mij oke

ik had je nog willen zeggen
hoeveel ik van je hield, van jou,
van mezelf, die gesloten deuren,
leuk was dat

ik had je nog willen schrijven
om te zeggen, net op die dag,
tijdelijk weliswaar, hoeveel ik
van je hield

hoop doet leven zeggen ze
ik heb het niet getracht, misschien daarom werd je
immer door m'n kouwe liefde
geacht

stijn brouns

leef voor de liefde,
sterf voor de liefde

ah! die liefde toch
zoete, warme,
hete liefde
niet in te tomen liefde
oh? die liefde toch....
kille, koude liefde
gebroken hart
gebroken liefde
gebroken in jezelf

....

ah! die liefde toch....
gesloten in ons hart
harten gaan niet stuk
leef voor de liefde
en tot slot
sterf voor de liefde
proef van de liefde
geniet ervan

....
leef voor de liefde
en sterf voor de liefde

athilja

maren janssens, gedichten uit de bundel bouwstenen
stijn brouns, sterven op 'n zomerdag
stijn brouns, briefje van verlangen, dichtbundel met cd, teksten geschreven door stijn, ingesproken met nolle versyp



de engelse rozen/boek 1 van vijf door madonna

heb jij weleens van de Engelse rozen gehoord?
nou, dat zijn ze allemaal niet:
een doos chocolaatjes
eeen voetbalteam
bloemen die in de tuin groeien
en dit zijn ze wel:
vier meisjes;
nicole, amy,charlotte en grace

dit zijn een paar dingen die je over hen moet weten;
ze zitten op dezelfde school en wonen in dezelfde buurt
ze doen dezelfde spelletjes, lezen dezelfde boeken en vinden dezelfde jongens leuk

's zomers gaan ze picknicken en 's winters gaan ze schaatsen

maar dansen vinden ze het leukst van alles

dat klinkt allemaal heel leuk en gezellig, en dat was het vaak ook
maar er was een probleem, ze waren allen een beetje jaloers op een ander meisje bij hen in de buurt

dat meisje heette binah, en dit zijn een paar dingen die je over haar moet weten:
ze was heel, heel mooi
ze had lang, zijdezacht haar en een huid als melk en honing
ze kon heel goed leren en ze was heel goed in sport
ze was altijd vriendelijk tegen andere mensen
ze was bijzonder

maar ze was verdrietig, ze mocht dan het mooiste meisje zijn dat je ooit had gezien, ze was ook heel eenzaam, ze had geen vriendinnen en ze was overal en altijd alleen

je zult je onderhand wel afvragen: 'wat is het probleem? waarom nodigden de Engelse rozen haar niet uit om thee te komen drinken, als ze toch zo aardig was?'

ik heb je al verteld waarom dat was, ze waren nl een beetje jaloers, nou, misschien wel een beetje erg
heb jij nooit groen gezien van jaloezie? of het gevoel gehad dat je uit je vel zou springen als je niet kreeg wat iem anders had, als je nee zegt, sta je te liegen dat je zwart ziet, en dan ga ik het aan je moeder vertellen

en nu even je mond houden

kijk, de engelse rozen wilden graag aardig zijn en ze wisten dat binah eenzaam was, maar ze kregen het niet voor elkaar tegen haar aardig te doen, want overal kregen ze dit te horen:
'wat een mooi meisje is dat!'
'ze lijkt wel een stralende ster!'
'wat is binah toch bijzonder!'

als nicole en amy en charlotte en grace hoorden dat de mensen zo over binah spraken, werden ze er gewoon misselijk van , en dan zeiden ze dit:
'hoe kan iemand zo volmaakt zijn?'
'dat zeggen ze nooit over ons!'
'het is niet eerlijk'
'we doen gewoon alsof we haar niet zien als ze langsloopt'
'laten we haar in het meer duwen'
en dat deden ze dan ook

nee, sufferd, niet dat van het meer
dat van doen alsof ze haar niet zagen
en zo ging het door, en de engelse rozen hadden nog steeds lol met elkaar en binah was nog steeds alleen

op een avond, toen de meisjes allemaal op het slaapfeestje bij nicole thuis waren, stak haar moder haar hoofd om de deur en zei:
'mag ik binnenkomen om even met jullie te praten?'

'we gaan echt zo naar bed man, zei nicole, even ons kussengevecht afmaken'

'daar kom ik niet voor', antwoordde haar moeder, 'ik wil met jullie over binah praten, ze woont verderop in de straat, ze zit op dezelfde school als jullie, ze vinden dezelfde dingen leuk die jullie leuk vinden, en toch vragen jullie haar nooit mee en doen jullie geen enkele poging om vriendinnen met haar te worden'

het was een hele tijd stil, moeder gaf hun elk een nachtzoen, en zei: 'denk er s over na', de meisjes wisten dat binah alleen was en diep van binnen dat de mama van nicole gelijk had, ze zeiden toen tegen moeder: 'het is vast een verwend kind' en 'verwaand ook', moeder zei: 'nee, dat weten jullie niet, zouden jullie het fijn vinden als mensen gaan beoordelen op basis van hoe je eruitziet hoe je bent, ook al ken je hen niet?'
weer had de moeder van nicole gelijk, dat wisten ze
de meisjes konden geen woord uitbrengen, en dat gebeurt niet vaak, neem dat van me aan
en toen vielen ze in slaap, en kregen allen dezelfde droom
luister maar.....

(morgen vervolg) (het einde samengevat dan)

Wednesday, December 29, 2004

de antwoorden op de vragen /knt

1. ik ben maren, 23 jaar, eig 24, ma dat klinkt te serieus, daarmee zeg ik 23, mn hobby's zijn lopen, zwemmen, dichten, voordracht,spelen, knutselen, filosofie,...
2. dit weet k niet, de oerknal? god?
3. eveneens kan ik hierop niet correct antwoorden, ik denk het
4. oorlog, vrede, nog meer oorlog en vrede, armoede, honger,...
5. tja, waarom? ik doe het graag, soms stop ik meer dan een jaar
6. tja
sub?
7. vriendschap is vertrouwen, respect, begrip, meeleven,...
liefde is hetzelfde maar dieper, een verdiepingsrelatie
seks is voor ieder verschillend in te vullen
vertrouwen is elkaar verstaan in goede en kwade dagen
8. ???
9. neen, ze kunnen ineens weg gaan, of je ziet ze plots minder
10.omdat bjorn een tot ander karakter heeft, hij is open, sociaal, omdat hij lief is en ik hem vertrouw
11. misschien, weet niet
12. ja
drie keer
13. misschien
je leren uitdrukken zonder echter aan te vallen
niet boos worden, je beheersen
beter omgaan met mensen, denk ik toch
14. tja, bjorn krijgt me stil
15. stijn zegt dit, mn broer en stijn brouns ook ,de collega's van stijn zeggen dat mn broer dat ook doet!
16.???
17. geloof is vertrouwen op god, voor mij dan, is voor ieder versch
18. neen!!!!!
19. ja, van nature uit, vaak zonder dat ze het beseffen
20. ja, wie,????

extra:
1. vanalles, allicht wel
2. ons doel, liefhebben denk ik, ja in zekere mate toch
ja, waarom???? hun karakter, hun egoïsme????
mn droom is idd bjorn, bij bjorn zien, gaan samenwonen met bjorn, je snapt me wel!
ja, waarom, ??? weet niet, onzeker??? of zo????
3. om het mee te maken, is het antwoord
als ik de kans krijg
neen, probeer maar, ik ga niet aan bjorn zeggen stop met roken, als hij wil roken is dat goed voor mij, ik ga hem niet aanmoedigen maar niks verbieden, volgens mij begin je zo mis
misschien, hangt ervan af wat zn droom is
neen, ik ga hem niet controleren, wel heb ik niet graag als ik zeg als ik met hem samenwoon, dat hij nachten weg blijft, zonder iets te laten horen
4. karakter, gelijk, k kan ook vragen, waarom zoek ik steeds jongens met hetzelfde karakter als mij op?
karakter, achtergrond, al dan niet hobby's, waar ze uitgaan, chiro,....
teveel om op te noemen
5. weet niet
kan dit niet, denk ik toch
ja, waar in de hemel, denk ik toch
allicht wel
6. ???? ja, wie, god denk ik
ja, een drang
neen, ik leef me in, moet ook, als je leiding bent bij achtjarigen
dat is fijn he, kan je een twee drie piano spelen, er lol aan beleven zonder dat iem er erg aan heeft
ja, 3 broers een hond
waarom???
omdat we al met 4 waren
vensters kan ik niet in een doos op zolder leggen, haha!
postzegels zijn mooi, zeepjes grappig, edt edp staaltjes fijn om te beslissen welke geur je wilt kopen
uniek, mn schrijfstijl, hoop ik, dat ik er ben, hoop ik toch ook wel een beetje
ja, toch gelukkiger, zijn karakter, manier van doen en handelen, of hij eerlijk is (daarom vraag ik ook waar woon je? wat is je gsm nr? hoe noem je? wat vind je van liefde, vriendschap,...?
ah! ik ben al slimmer he
7. ja, omdat ik steeds little pony's kreeg, toen princess, toen de rest
neen, ik speel niet met gevoelens van jongens, jongens spelen soms wel met meisjes, doen vb of ze verliefd zijn, willen een eerste kus, dat is niet goed, ze kwetsen daarmee dat meisje, dat beseffen ze niet!
neen, ik kende bjorn nog, toch een beetje uit het oog verloren, maar niet uit het hart
ja, tuurlijk wel, mn maatje he
ja, omdat ik toch nog wat moet loskomen eerst
ik denk dus ik ben, klopt beiden he, is filosofisch
oorlog klopt niet, armoede, presidenten die rijk worden,....
dat is het, oef! nu ga ik slapen of niet?
als ik nog 's vragen weet, schrijf ik ze hier, oke
vanmaren

dit is de topic pagina van maren janssens

topics zijn onderwerpen, is weer zo'n stomme nutteloze internettitel
topics kunnen zijn:
1. wat staat er op je kamer?
2. wat doe je zoal(je hobby's)?
3. lees je graag poëzie van leeftijdsgenoten?
4. lees je graag poëzie?
5. volg je voordracht/toneellessen bij bv stelanto, academie?
6. wat doe je op kerst-oudejaarsavond?
7. heb je een liefje nu?
7b. en wie dan?
7c ken ik hem/haar?
8. ben je al s verliefd geweest en wanneer dan?
9. was die pers ook op jou verliefd of zweeg je als de dood?
10. waarom kan ik geen 10de vraag verzinnen?
11. ken je vkos/stelanto?
12. en hoe dan?
13. ken je mn beste vriend stijn brouns?
13b. en van waar dan, de krant, pers, een interview, zn toneel?
13c. weet je dat ik samen met stijn een forum van vkos-jsc heb gepresenteerd?
13d. weet je dat vkos jsc staat voor vereniging van katholieke oost-vlaamse schrijvers en jong schrijverscollectief
14. bestaan we nog steeds als jsc of gewoon als jongerengroep binnen vkos?
15. wat doet stelanto en nemen we actief deel hieraan of zijn we allen toch wel verliefd op stijn zelf of tom of....?
16. weet ik niet meer, daarmee ben ik uitgepraat....
17. oh toch nog eentje, weet ik graag alles....
dit is fijner dan op het schrijvertjesforum, boeh! het stomme schrijvertjesforum....
to be continued, geen antwoorden, wel nog vragen, all right boys and girls, stay here, don't run

dag lezers, even info, het idee, mail enzo

even ter info:
adeljmi@yahoo.com (werkt nog steeds)

het idee van dit blog (blogger.com)
uit het tijdschrift schrijven
meer info?

www.schrijven.org
www.creatiefschrijven.org
www.blogger.com

ontdek het zelf, deel je foto's, gedichten-gedachtenboek met ons , of enkel je familie, via msn groups kan je foto's, dichtjes op slot zetten
blogger en blogspot is veilig
eveneens kan je daar meer lezen (in het engels) over dit blogspot, hoe je dit maakt, enzo,...

noot van maren: je kan hieronder een commentaar plaatsen
druk op comment, oké, dit hoeft niet he, zeg 't maar efkes!

20 vragen die ik me stel en extra vragen bedacht!

1. wie ben ik?
2. waar komt de wereld vandaan?
3. bestaat God?
4. wat houd de wereldproblematiek zoal in?
5. waarom dicht ik en spuit ik geen graffitti?
6. hoe goed ken ik mezelf?
sub hoe goed kent iemand anders mij dan?
7. wat is vriendschap?
sub liefde/seks/vertrouwen/...
8.hoe eindigt het boek de wereld van sofie?
sub verdwijnt sofie en waarom snap ik het hele boek behalve dat?
9.zijn vrienden die je langer kent daarom betere vrienden?
10. waarom hou ik van bjorn en niet van stijn?
11.val ik op in deze wereld?
12. ben ik te stil, bang, verlegen?
13. moet ik assertiviteit volgen?
wat is dat?
leer ik er iets bij of niet?
14.waarom praat ik soms teveel en zwijg ik als ik bij bjorn ben?
15. ken ik iets van toneel, vb speel ik toneel zonder dat ik het besef?
16.waarom kan ik geen 16de vraag verzinnen maar wel nog 10 andere?
17. wat is de waarde van geloof?
18. is zuinig = aan gierig?
19. zijn kinderen filosofen?
20. wie heeft er gelijk
het nieuws (de nieuwsankers)
kjt
chiro
je ouders
kinderen/pubers
of je hond?

extra vragen
1b. wat zou je hond/kat/*baby te vertellen hebben als die kon praten
sub hebben ze iets te vertellen vb speel met me, knuffel me, mn billen zijn nat?
sub zouden ze je gek praten/maken
2b. wat is ons doel hier en streven we dit na?
sub waarom zijn mensen niet vriendelijker tegen elkaar?
karakter of niet? wat is dat toch?
sub heb ik een droom, is dit dan bjorn of niet?
waarom trouwen de mensen niet meer, vertrouwen ze elkaar nog?
3b. waarom delen jongeren tss 13-15 jaar steeds vaker het bed en vinden ze dit
fijn
om s mee te maken (zoals de oorlog, van een berg springen, roken, drugs pakken,...)
of wat dat?
sub a wat is dit toch met rookcampagnes, halen ze iets uit
sub kan je iem veranderen vb doen stoppen met een vervelende gewoonte, je mag dit niet of dat niet, luistert die dan ook, is dit een teken van hem/haar graag te zien?
sub b. op een pak sigaretten staat er: roken veroorzaakt kanker (als je dit leest, heb je en 't pak en een sigaret) wat haalt dit dan uit?
sub volg ik bjorn in z'n droom en waarom doen?
laat ik hem steeds begaan?
ga ik kapot als het uit is?
is het nu al aan?
volg ik bjorn dan in z'n doen en laten
maw ben ik 'n controlefreak?
4 b. hoe komt het dat ik overeenkom met stijn, bjorn, fabian en tom , tina, vleerke, orkaatje, irid maar niet met sandy?
hoe komt dit toch?
wat zijn de bep factoren?
5b. is God gelukkig met z'n schepping, huilt hij of niet?
sub 1.waarom verandert hij niets?
sub 2.waar zijn m'n meme, pepe, grootmoeder en-vader, nichtje, tantes, neefje en tim naartoe
sub 2a. zie ik hen ooit terug en wanneer dan, waar dan?
sub 2b. wordt je ingedeeld bij je familie als je dood gaat, heeft god een groot boek bij zich met namen, data, enzo of niet? droom ik dit?
sub 2c. bestaat de hemel/hel of droom ik dit ook?
geloof ik wat ik wil geloven?
6b. is de wereld een sprookje?
wie heeft dit bedacht? god, olivier of lik en lak?
houdt jostein gaarder me voor de gek?
of niet?
is dit louter filosofisch?
sub waarom schrijf ik op alles wat ik zie, toiletpapier, briefjes ....
sub hoe komt het dat ik nog steeds speels kan zijn als een 8-jarige, ben ik zelf nog zo, waarom kan ik duizenden spelletjes verzinnen voor familie en haast geen enkel onbestaand voor de speelclub, waarom moest ik toen steeds een kwartier nadenken?
sub wie ben ik, waarom heb ik 3 broers maar geen enkele zus en kreeg ik loebas, een hond als troost, waarom zeggen mn broers gemene dingen, bv dat ik een clown heb kenzo, een knuffel, en als bjorn komt dan mn andere clown erbij kan leggen? dat je gsm kapot gaat door regen? dat je geld van je kaart verdwijnt als die gsm niet aanlegt? waarom zeggen ze nooit maar dan ook nimmer sorry?
sub waar pas ik in deze wereld? in mezelf, in bjorn
ben ik van 1. mezelf 2. mn familie 3. mn moeder 4. van bjorn
waarom verzamel ik stenen en geen vensters?
sub wat zie ik in postzegels, zeepjes, edt staaltjes en edp , artis punten, allerlei poëzie en toneel artikels, doe ik dat graag, boeit het me of verveel ik me anders?
sub wat maakt me uniek, ben ik uniek

7. waarom speelde ik eerst met ponys, princess, dan met popjes, knuffels en doe ik dit niet meer of stiekem wel nog, waarom kreeg ik dat steeds
maak ik pret met jongens, hou ik hen voor de gek, kan ik niet zonder mn broers, bjorn, fabian, stijn, tom, enzo, kan ik zonder vleerke, kaatje, of niet?
is the jungle of boys onbereikbaar?
waarom is het toch bjorn en niet stijn?
ja, hoe komt dit toch?
was ik bjorn vergeten?
vond 'k 't fijn om hem terug te zien of niet?
waarom zeg ik niet wat ik denk tegen bjorn/stijn
hoe komt het dat ik een jaar op bjorn gewacht heb en een halfjaar op stijn, hoe komt het dat ik maar ll donderdag met stijn deftig kon praten zonder stoorzenders?
ik denk dus ik ben of besta ik omdat ik denk?
of wat?
wat klopt er niet in deze wereld en wat wel?
klopklop?

nu ben 'k uitgepraat, je kan dit in stukjes lezen of niet lezen, juist s bekijken
nice stars, sweet dreams (waarom heb ik glittersterren gekocht, deze op een blad met stickertjes geplakt op een zwart blad en goud blad en ze boven mn bed gehangen, waarom heb ik nu de indruk dat ik vlugger in slaap val als ik ernaar kijk, droom ik dat bjorn bij me is , of wat, beschermen de sterren me en hoe dan? , waarom vind ik glittersterren (glow in the dark) nog steeds fijn, ben ik 8,12,16,21 of 24, waarom word ik thuis soms behandeld alsof ik 15,18,20 jaar ben, wil ik dit, doe ik zo of wat??????? vele vragen, evenveel antwoorden morgen, ga d'er even over denken, oke, pieker je niet suf!

filospel vragen voor jongvolwassenen vanaf 18 jaar

dit spel kan individueeel gespeeld worden, kijk en denk 2 min na bij elke vraag en vul deze tijd met op een blaadje, schrift je gedachtenkronkels te noteren, al dan niet logische oplossingen, denkbeelden die je te binnen schieten, onthoud dat geen enkel filosofisch antwoord het enige, juiste is, elk antwoord is correct, door elk antwoord kunnen immers nieuwe vragen, denkpistes ontstaan
waarom zou je filosoferen?
kan je filosoferen?
heb je dit eens gedaan,
hoe weet je dit
ANTWOORD IS TWEE KEER JA EN OMDAT IK HET FIJN VIND
omdat kinderen, volw, jong volw, van nature uit filosoferen, kinderen meer dan volw
dit is het begin, de opwarmronde

nu volgen de echte vragen, antwoorden geef ik niet, probeer dit zelf, let op! als je dit niet graag doet, of geen antwoord vind, pieker je niet suf, vraag raad of ga naar de volgende vraag, het moet nog leuk blijven, lig er niet wakker van

1. kan je alle kennis bezitten?
2. leidt ons streven naar kennis tot een volledig bewustzijn?
3. is absolute kennis mogelijk?
4. beschik je over vaste ideeën?
5. acht je jezelf in staat je eigen eenkennigheid te overkomen?
6. wat is actief en zelfstandig leren?
7. absorbeer jij al je lees-en leerstof?
8. hoeveel kennis krijg jij in je hoofd?
9. waar ligt de scheiding tss degene die kent en hetgeen deze persoon kent?
10. is er een scheiding tss geloof en rede?
11. wanneer verkeer jij in de waan?
12. wat is een misvatting?
13. is een filosofie zonder misvattingen mogelijk?
eerste reeks vragen, 13 vragen zonder antwoord, nog 26 reeksen volgen
meer weten, info over filosofie, hersenknarstest, enzo,...
bron: www.wijsneus.org/suggesties18.htm
of www.wijsneus.org/be
of www.wijsneus.org/inleiding.htm


Tuesday, December 28, 2004

bezinning, geloof, vriendschap, aansporing tot ....

deel 2

zo worden mensen pas echt mens
door het schuren tegen elkaar
door elkaar niet uit de weg te gaan,
door elkaar te zoeken in vreugde en verdriet,
door helemaal bij de ander te willen zijn,
misschien zijn er ook anderen
die verwachten dat ze iemand ontmoeten
die goed is en vol begrip
anderen die vriendschap en genegenheid zoeken
jij hebt hen zoveel te bieden,
jij hebt de moeite waard
maar je moet het durven geloven
zie je leven als een geschenk
elke dag zit vol verrassingen
misschien zijn het allemaal mooie woorden
en voornemens die stukspringen als zeepbellen
en toch begint elke echte bekering in jezelf
ik denk aan die unieke mens
die het ons allemaal heeft voorgeleefd
hij had het doel scherp voor ogen
hij wilde een nieuwe wereld
hij koos de weg van de oprechtheid en de trouw
hij ging de problemen niet uit de weg
hij zocht geen uitvluchten en verontschuldigingen,
hij nam het op voor de arme en weerloze mens
zijn leven was delen
en daarom nam hij wat brood en wijn
en deelde ze uit aan zijn vrienden
met als opdracht:
deel met elkaar,
ontvlucht elkaar niet
breng het geluk dichterbij
voor iedereen en altijd
wees elkaars antwoord
zoek het niet zover,
de heer leeft in elke mens
geef het beste van jezelf
pas dan zul je echt gelukkig zijn

voor jou, bjornken, vleerke en stijntje, mn beste liefje en vriendjes, mn coolste vriendin
hoera! wat ben ik blij vandaag! vanmaren
athilja/faune
21.19 u
28 december 2004

tekst boek met de adem van tederheid/erik stynen

elke dag is een uitnodiging
een uitdaging,
een kans
om gelukkig te zijn
vlieg er met open armen in
en maak er wat van
er gebeuren nog elke dag wonderen:
de wereld verschiet van kleur als je verliefd bent
een glimlach kan een onweer verdrijven
na elke nacht komt er een nieuwe dag,
en de tijd valt nooit stil
zie jij dat ook?

(vriendschap, bezinning, geloof, liefde)

je hebt zo van die momenten in je leven
dat je intens bij iemand wilt aanwezig zijn,
dat je wilt praten,
of gewoon stil zijn
bij je beste vriend of vriendin
of misschien wil je zelfs helemaal alleen zijn,
ergens in de stilte van de natuur
zulke momenten mag je niet laten voorbijgaan
je mag er gerust wat tijd aan verliezen
vooral aan mensen moet je tijd durven verliezen,
tijd maken als je vriend of vriendin
met je wil praten, kan zo belangrijk zijn
je moet de mooie dingen van het leven willen zien:
de zon die als een grote vuurbal ondergaat
of 's morgens glijbanen tovert in de nevel,
een diamanten dauwdruppel op een graspalm,
langs het strand lopen
en dansen op het ritme van de golven,
door een bos lopen,
met alleen het geluid van je stappen
en met het lied van de wind in de bomen
het zijn momenten om nooit te vergeten
en toch kan ik me inbeelden
dat er ogenblikken zijn
dat niets van dat alles je aanspreekt
je voelt je leeg
en je stemming is onder nul
op zo'n dag valt alles tegen
soms voel je je klein en onmachtig
omdat je niet meer in jezelf gelooft
laat je dan niet ontmoedigen
en neem de tijd om thuis te komen bij jezelf,
weet dat er altijd iemand is
die om je geeft
weet dat ook mens-zijn met anderen
....
pijn betekent,
zoals bij stenen die elkaar schuren in de rivierbedding
en zo mooi en glanzend worden
straks: deel 2 en deel 3


dit is de linkpagina van maren janssens

onderverdeeld in 4 groepen
1. l sites
2. cafés, enzo...
3. lyrics download
4. filosofie en de rest

1. literaire sites

www.stijnbrouns.be
www.hetschrijvertje.be
www.jongerenplaneet.be
www.poetryslam.com
www.poezie2004.be
www.schrijversacademie.be
www.gedichtendag.org
www.schrijven.org
www.hermandeconinck.be
www.poezie.startkabel.nl
www.hetprieeltje.net/benreynders.html
www.bartmoeyaert.com


2. cafés, enzo....

www.swingcafe-vita.be (zottegem)
www.hofteroellegem.be (herzele, bij mn neef)
www.sottos.be (zottegem, zie krypton, leeuwergem)
www.cafecharlatan.be (gent)
www.swingfabriek.be (zottegem, leeuwergem)

3. lyrics

www.alwaysontherun.ne
www.bobmarley.com
www.madonna.com
www.britneyspears.com
www.jlo.com
www.lyricsdownload.com/clouseaulyrics/htm
www.billycrawford.com
www.sylversite.com
www.nataliadruyts.com
www.jeweljk.com
www.mary_kateandashley.com
www.upn.com/shows/topmodel

4. de rest en filosofie

www.leerkracht.nl
www.wijsneus.org
www.groups.msn.com/jongefilosofen
www.omroep.nl/ikon/sofie
www.groups.msn.com/communityvoordenkersdromersdichters.be


de rest:
www.stichtingderaet.be (lodewijk de raet, cursusaanbod)
www.wisper.be (cursusaanbod)
www.jongerenplaneet.be (actua, poëzie,...)
www.webtoday.be
www.kjt.be (kinder en jongerentel)
www.jac.be (jongeren advies centrum)
www.eigentijdsejeugd.be
www.debatplaats.vara.nl (jongerenlagerhuis)
www.jamieoliver.com
www.channel4.com
www.ebay.com
www.belgianbabes.t35.com/antje de boeck.be
www.eigentijdsejeugd.be
www.chiro.be









Monday, December 27, 2004

dit is de dagboekpagina van maren/athilja/faune

athilja is mn dichtnaam (pseudo)
faune is voor verhalen (pseudo)
en maren is mn echte naam
hierbij wens ik niet mn diepste zielsroerselen bloot te leggen, wel iets te vertellen wat indruk maakte op me
mhm, s denken

  • dat ik naar grotenberge ging, het 1ste middelbaar, zo'n grote school
  • dat ik naar het 1ste leerjaar ging
  • dat ik nathalie zag in michelbeke, gert coppens en bjorn broways
  • dat ik zo goed dicht, blijkbaar, met hulp van ben, nele en clyde
  • dat er een wet is op schrijf-spreekrecht
  • dat ik ineens niet meer verliefd kan zijn
  • dat ik ook verhalen kan schrijven
  • dat ik teksten/dichten/lyric in mn dagboek gedachtengang plaats, wat ik anders niet zou doen
  • dat ik goede vrienden heb en een toffe familie, mn broers en nichten eva, ina, belinda, brenda
  • dat ik goed met tina, fabian kan praten
  • dat k stijn brouns ken
  • en bij vkos en stelanto ben
  • theater stelanto dus, dichtersgroep
  • dat stijn wel ne toffe
  • dat het 15.15 u is en ik nu dringend moet ophouden met typen, naar de bib moet maar eerst a la chart ga oppakken

. mode, parfum, staaltjes , zeepjes in allerlei vormen, hotelzeepjes of speciale, vb van teigetje

  • dat ik ook schrijf, dicht, filosofeer,
  • waar ik de tijd haal om dit alles te doen, en daarbij nog voordracht en toneel volg, voordrachten geeft, projectbegeleiding doe ....

. dat ik ook nog zo'n 5-tal kerstkaartjes van de 11 moet gaan schrijven

  • salut! see you!
  • en jij? wat maakt er op jou indruk? misschien de geboorte van je broertje, zusje, nichtje/neefje/kindje/......